Doma prý znova udeřila zima. Tady je
léto. Ale evidentně se mi snaží odpadnout noha a udělat mi ze
života peklo. Andrea se mi to snaží zpříjemnit tím, že radši
odjela někam do kavárny. Takže konečně nastala ta správná
kompilace planet, hvězd, počasí, úrazů a naší posádky abych
se dokopal k napsání svého pohledu na tu takzvanou Krasojízdu a
zavzpomínal na tu povedenu zimu.
Takže pro změnu pár faktů do
začátku. Nebo j***t (omluvte vulgarismy, ale chci zachovat
autenticitu a navíc mě ta noha fakt k****sky bolí). Fakta přijdou
cestou. Jestli si to pamatuji dobře, tak nějak na začátku února
odpoledne jsme přistáli v New Jersey. Po nějakých tisíci hodinách
na cestě. Jet-lack jak prase, tj. pro nás hluboká noc. Kromě
chycení taxálu do nejlevnějšího motelu, kterej jsme v širokým
okolí objevili, a večeři v nejbližší putyce, jsme toho už moc
nenadělali. Mám dojem, že jsme to zapíchli ještě za světla. První vstávání proběhlo nějak uprostřed noci, druhý naštěstí
až za svítání.
Plán koupit auto rovnou v New Jersey
moc nevypadal, takže jsme stopli prvního týpka co vylezl z
vedlejších dveří motelu a nechali se odvézt do jediný
autopůjčovny, která měla ten den otevřeno (z**raná neděle, kdo
s tím měl počítat?). Po velmi racionálním a detailním
uvažování si Andrea pronajala Ford Focus. Asi půl hodiny po
příjezdu. Udělalo na mně poměrně dojem, že na to, v jaký
zaplivaný autopůjčovně jsme se nacházeli, se naopak auto
nacházelo v dost slušným stavu. Naprostá funglovka. Dokonce s
navigací. Borci toho ani moc vidět nechtěli, nejvíc je zajímala
kreditka. Jak fachá kreditka, tak fachá všechno. Mám pocit,že
kdybych jim dal jen svý čestný slovo, že to odřídím, vzali by
to stejně, jak ten řidičák. Takže zhruba za pár hodin toho, co
jsme byli vzhůru ve státech, jsme už měli auto. To docela šlo.
První testovací jízda se odehrála
na trase zaplivaná autopůjčovna, nejlevnější motel. Trvalo to
chvilku, takže jsem ani žádný rozumy moc neposbíral. Spíš jsem
si jen ověřil fakt, že i ve státech jezdí auta.
Následovalo krásných 350 mil do New
Hampshire. Tentýž den. Necelých šest set kilometrů po našem.
Prvních asi patnáct mil docela ušlo. Následoval most přes Hudson
a New York City. Zasranej most. Tisíc v pruhů v každým směru,
pro jistotu ještě na patra, a celý to visí ve výšce několika
stovek metrů. Z celé té senzace jsem byl tak nadšenej, že jsem
to za mostem vzal hned první odbočkou do pryč. Škoda, že do pryč
znamenalo do Bronxu a do ještě hustšího provozu.
Dalších 335 mil už byla brnkačka.
Až na menší dojezd na jetlacku a ve vánici to docela šlo. Jak
si člověk zvykne, že normální auta tu jsou to, co motorky u nás,
normální pickupy to, co by u nás byly dodávky a normální
dodávky tu jsou to, co u nás kamiony. A klasický trucky jsou asi
tolik jako u nás vlaky. Pravidla silničního provozu tu maj pro
jistotu napsaný na cedulích. Žádný symboly a hádanky se
nekonaj. Hezky ti to tam všechno napíšou jak debilovi. Zatím
nejvíc zmatečný mi přišly výpadovky z dálnice. Z nějakýho
(asi bezpečnostního, ale o tom dost pochybuji) důvodu je tu mají
po obou stranách směru jízdy. A nesvítí. Nikdo (ani blinkry). A
nedodržují rychlost. Nikdo (ani trucky).
Po týdnu v New Hamshire, kdy napadlo
pár metrů sněhu a kdy jsme úspěšně (neuvěřitelně) sehnali
dodávku, jsme byli nuceni vrátit vypůjčený auto. Zpátky v New
Jersey. Což znamenalo odvézt obě auta zpátky dolů 350 mil.
Nechal jsem Andreu párkrát řídit toho Focuse, abych byl aspoň
trochu v obraze, co mě po cestě dolů čeká. Vypadalo to v pohodě
a neviděl jsem v tom žádný zásadnější problém.
První zásadnější problém se
objevil asi po patnácti vteřinách, co jsme se rozjeli. Respektive
co se Andrea rozjela jako vedoucí vozidlo a odjela kamsi do hajzlu.
Pro vysvětlení. Andrea řídí Focuse, jakožto vedoucí vozidlo.
Vybavená navigací, pojištěním, elektronikou, vyhříváním
oken, vyhříváním sedaček. Navíc malý auto s pohonem na všechny
čtyři. Já řídím Chevrolet Van Express. Bez navigace. Bez
pojištění. Bez vyhřívání oken, Bez vyhřívání sedaček.
Z***ně gigantický auto. Zhruba dva na šest metrů. Z***ně prázdný
auto se zadním náhonem. V z***ný sněhový bouři. Tedy nemůžu
se rozjíždět tak pohotově a rychle jako Focus. Nebo jsem si to
aspoň z počátku myslel. Nakonec se ukázalo, že osm válců a
pětilitrovej objem motoru má cosi do sebe. Při startování vydává
zvuk, jak stíhačka. Když se tomu šlápne na krk, tak se div
nepostaví na zadní (možná postaví, ještě to někde vyzkouším).
Takže zpátky. Stojím tady na té
příjezdovce nějakýho baráku, uprostřed zapadlýho (doslova tou
dobou) městečka v New Hamshire. Okolo zuří sněhová bouře,
cesta jak takž protažená, takže na ní leží jen pár čísel
sněhu. Vedoucí vozidlo přede mnou. Kupodivu docela provoz, takže
čekáme, jak budeme mít trochu víc místa na zařazení se. Chceme
popojet asi tak sto metrů doprava. K pumpě, páč jsem docela na
suchu. Navíc jsem chtěl Andreu seznámit s alespoň základními
pravidly takovéhle spolujízdy. Co se od ní jako od vedoucího
vozidla očekává. Zejména když doprovodné vozidlo nemá
navigaci. Takže čekáme na vhodnou chvíli popojet ten kousek
doprava. Najednou vedoucí vozidlo vyrazilo. Doleva. Říkám si
„Oukej, tak se na pumpu asi nakonec rozhodla vysrat a vememe benál
někde po cestě. Couž“. Vyrazím teda za chvíli za vedoucím
vozidlem. Akorát, že vedoucí vozidlo už nikde nevidím. Pokračuju
teda dál popaměti a doufám, že vedoucí vozidlo pochopilo, že
když mě evidentně ztratilo, tak má počkat po trase po jaké jsme
se domluvili. A to co možná co nejdřív. Po půl hodině mi je
jasné, že vedoucímu vozidlu tohle není jasné. Nic no, v hlavě
se mi už rodí plán B, jak to zapíchnu někde v DunkinDonuts a
počkám, než si Andrea uvědomí, že se občas musí podívat do
zpětného zrcátka.
Kupodivu si to uvědomila dřív než
jsem čekal. Volá mi na mobil, že je na tý benzínce jak jsme se
domluvili (jep, dokonce i teď se mi při té vzpomínce vaří
krev). Ještě že venku bylo zrovna minus šestnáct. Zkouším si
teda prvně pořádně zadní náhon v nějaký škarpě a otáčím
auto zpátky. Jsem poprvé rád, že to má místo normálních pneu
jakýsi traktory.
Opravdu byla na té benzínce, jak jsme
se domluvili.
Natankoval jsem teda nakonec jenom auto
a Andrei pouze vysvětlil nějakej základ naší komunikace za
jízdy. To už půjde, jsem si říkal. A docela to šlo. Než jsme
za chvíli najeli na dálnici. Evidentně jsem zapomněl vedoucímu
vozidlu vysvětlit jízdu na dálnici. Aspoň těm amíkům se musí
nechat, že odhrabovat silnice fakt umí (nebo umí... lijou na to
jakousi nemrznoucí s**ku, takže to všechno odteče, těžko říct
jak je to ekologický). Na dálnici teda mám docela co dělat i sám
se sebou, takže se nestíhám věnovat tomu, co vše vedoucí
vozidlo nedodržuje a prasí. Jediná výhoda toho obřího auta je
zatím jen to, že sedím vysoko. Takže až se zabiju, budu mít na
to krásný výhled. Jak jsem prázdnej, tak vítr, sníh, zadní
náhon a přejíždění z pruhů do průhů, si dělají s prdelí
auta, co chtějí. Traktory netraktory. Pokaždé pečlivě
kontroluju, koho všechno jsem při přejíždění přejel.
Třepotající se boční zrcátko mi to moc neusnadňuje. Přední
okno se přidává k zrcátku. Taky nezvládá nápor větru a sněhu,
takže ustavičně a vydařile zamrzá. Stěrače už mám jen od
toho, aby ten led vyleštily. Vodou v odstřikovačích si dokážu
vydobýt výhled okýnkem asi tak dvacet na dvacet čísel. Ruce mi
přimrzaj k volantu páč, tak gigantický a prázdný auto prostě
nezvládnout ty větráčky vytopit. Navíc potřebuju veškerý
teplo, který zvládnout vyplodit, k tomu abych si udržel svůj
exkluzivní výhled z auta. Na klidu mi moc nepřidává rozsvícená
kontrolka tlaku v pneumatikách. Ve chvíli kdy se ji rozhodnu
ignorovat přidá se k ní kontrolka motoru.
Nenudím se.
Kontrolky ignoruji. Svítí dodnes.
Venku pořád sněží a vedoucí
vozidlo se kupodivu pořád drží na silnici. Asi za hodinu dáváme
pauzu. Mám toho dost. Měním interiér své skvělé pojízdné
mrazničky za vyhřátý křesílko u krbu ve vedoucím vozidle.
Andrea toho má evidentně taky dost. Dáváme na nervy cígo a pro
změnu jí vysvětluji pár věcí, abychom přežili. Třeba jak je
to s minimální rychlostí na dálnici, jak se přejíždí z pruhu
do pruhu, jak se sjíždí z dálnice a jak se zapínaj ty v****aný
světla!
Docela ještě chápu, že si amíci
nezapínaj světla behěm dne. Ale když zuří zas***ná vánice a
vidím velký h***o skr zamrzlý sklo, tak by to snad mohli pochopit
dop**e, ne? Začíná mi být jasný, že to bude ještě dobrá
prdel.
Padla tma a k mému překvapení si
amíci zapli světla. Říkal jsem si jestli sedím nějak blbě,
tím, že jsem tak vysoko, nebo čím to je, že mě všici oslňují.
Jasně, že ti de****vé, si zapnou leda dálkový světla. Z „vidím
velký h***no“ se stalo „vidím ale úplnou p*ču“. Mám chuť
použít tu dodávku jako beranidlo na první z***ný auto, který
bude mít dálkáče. Ještě, že ve vedoucím vozidle neví, jak se
zapínají dalkáče. Nechám si to na další pit stop.
Před každým pitstopem mě vědoucí
vozidlo překvapí. Dokáže vjet, odbočit, objet a zastavit
kdekoliv, kde nemá. Každý sjezd z dálnice přejedeme o pár mil.
Každý parkoviště objedeme minimálně třikrát, než na něj
trefíme. A zatím jen jednou jsme málem najeli na špatnej vjezd na
dálnici (do protisměru). Nicméně už jsme vychytali přejíždění
z pruhu do pruhu. Trik je v tom, že vedoucí vozidlo hodí signál,
že bude odbočovat. Já tam pak vjedu a tím vybrzdím všechny
ostatní vozidla, který by se tam pletly. Vedoucí vozidlo si tam
pak přejede jako po másle. Mě párkrát vytroubí a vyfakujou.
Couž, druhá výhoda obřího auta je ta, že je fakt obří, takže
aspoň trocha toho respektu od ostatních. Navíc je starý, takže
úcta ke starším v praxi.
Takovýmhle nějakým způsobem jsme
zvládli úvodních 200 mil a zbytek cesty si nechali na druhej den.
Třeba už nebude sněžit, třeba bude menší provoz.
„Jo kámo, j***t.“, si asi ráno
řekl vesmír. Pořád sněžilo. Pořád jsem neměl vyhřívaný
sedadla, nebo rozumně odmražený přední sklo, nebo nepřimrzlý
ruce k volantu. Pořád svítili kontrolky a třepalo se zrcátko.
Pořád mě vedoucí vozidlo překvapovalo novými excesemi. Ale už
to bylo kousek, tak jsem věřil, že to zvládneme. Abych si tak
nevěřil, tak začalo sněžit ještě víc. Dálnice se proměnila
v obyčejnou polňačku. Jedeme krásných dvacet mil v hodině.
Aspoň mi tolik nezamrzá přední sklo. Jedeme dlouho. Nejedeme
daleko.
Někde na jihu Connecticutu se počasí
konečně zlomilo a začal se do sněhu přidávat déšť. Byl jsem
rád už za cokoli jinýho než je sníh. S tímhle už si stěrače
docela věděly rady a mohl jsem si pustit trochu toho teplýho
vzduchu aj na sebe. Už jsem si říkal, že z nejhoršího jsme
venku.
No jo, já vůl zapomněl na New York
City. S dodávkou po mostech to byla ještě větší senzace než s
Focusem. Vedoucí vozidlo udělalo stejnou chybu jako já předtím,
takže jsme si dali zase projížďku po Bronxu. Ať platila jakákoli
pravidla silničního provozu, tak se vstupem do města evidentně
padly. Žádná přednost v jízdě, žádný zip, žádný ohled.
Museli jsme dotáhnout do naprosté dokonalosti naši techniku změny
pruhů. Další výhoda obřího auta. Ve městě jich tolik není. A
už vůbec tak starých, takže ač to stálo nadávání, troubení
a fuckování ze všech stran, vždy mi nakonec to druhý auto uhlo.
Přece si nikdo nenechá odřít mercedes shnilým chevroletem.
Zhruba po hodině motání se po New Yorku, jsme konečně přejeli
Hudson a zastavili. Teď už jsem si fakt myslel, že z nejhoršího
jsme venku.
Vesmír ten den se mnou evidentně
ještě neskončil a přišlo znovu na řadu „Je*at kámo.“ Dále
na programu dne je New Jersey. Nejkratší úsek a byl definitivně
nejhorší. Pořád pršel namrzající déšť, pořád provoz jak
kráva. Přidala se k tomu tma. A kompletně od****baný silnice. V
horším stavu jsem ty silnice tady ještě neviděl. Dokonce do teď,
co jsme ujeli dalších pár tisíc mil, nikde nebyly silnice tak
kompletně a úplně na p***u jak v New Jersey. Naseru se jenom, když
si na to vzpomenu. Kanály stoprocentně hloubili granátem. Každá
zas***ná kaluž se tím pádem proměnila v po***nou propast. Kolo
jsem urazil málem jen asi tisíckrát. Zastavil, vystoupil a zapálil
auto se všema okolo a s celým městem? Milionkrát.
Poslední kapka byla, když mi vedoucí
vozidlo někde těsně před cílem ujelo na semaforu. Věděl, jsem,
že za to tak úplně nemůže, ale už jsem prostě nemohl a chtěl
jsem to zapíchnout na první zk***né odbočce, co se naskytne. Už
jsem se na to fakt chtěl vysrat. Andreu naštěstí napadlo to
stejný, takže na první zk***né odbočce jsme se potkali. Společně
jsme si svorně popi***li na to jak je New Jersey krásný a všichni
tu si zaslouží smrt a dojeli jsme tu nemožnou trasu.
Nějakým zázrakem se nám podařilo
odřídit dvě auta ze sibiře zpátky do díry světa, vrátit v
pořádku auto a přežít. Za odměnu, jsem ještě hodinu a půl
odřídil k posteli. P***nej happyend.
Žádné komentáře:
Okomentovat