pátek 6. října 2017

Jak koupit auto v USA

Místní říkají - "you have learned the hard way". 
Co se týče všeho úmornýho papírování ohledně auta, je to tak, na 100%. 

Málem jsem zaprodala duši ďáblu, abych měla nadále registrované auto. Celej ten porod zjednoduším a hlavně zreviduju návod, jak na to, kdybyste plánovali v budoucnosti pořídit si na cesty Amerikou vlastní auto. 


Situace byla s naším autem složitá, jelikož jsme dostali spzt-kový nálepky jen na půl roku. Proč? To netuším. Roli někdy hraje datum narození a nálepky platí jen do narozenin, který jsem měla v červnu. Proč? Nou ajdíja. 

Prodloužení registrace je obvykle jednoduchá záležitost - někdy stačí online formulář, jindy poslat peníze a naoplátku vám přijdou poštou potřebné štítky, které se lepí na spztky. Ne v našem případě. Počítačové systémy nemají rády nestandardní postupy. Po desítkách telefonátů mi bylo řečeno jednoznačně - musíte přijet do New Hampshire. Tečka. Na dálku to pro vás nejde, "systém nás nepustí"

Přejet třičtvrtě států tam zpátky nepadalo v úvahu. Navíc nikde nebyla jistota, že mě na místě neodpálkují a nic neprodlouží.

Byl to průšvih, koledování si o pokutu. Ale nic, co by se nedalo vyřešit. Stačilo několik týdnů každý den volat na úřady, nechat se přehazovat jak horkej brambor a rozbrečet se ke konci skoro u každé přepážky

"Zavolejte do Concordu, budete muset jet tam." 
"Tady Concord. Ne, tohle my neřešíme. Zavolejte do Lancasteru."
"Tady Lancester. Ne, tohle musí vyřešit Concord, zavolejte do Concordu."

Mám slabý nervy. Když jsem jela po x-té na místní úřad, na silnici byly nově natřené čáry, kužely a já nemohla vybrat zatáčku. V návalu zoufalství jsem tím autem málem schválně sejmula všechny kužely a naprala to budovy "nepřítele".

Chci tím říct, že úřadování, je všude na světě stejný. Stejně na ho.. hodiny a hodiny! 

Pár rad, který vědět, ušetřila bych si mnoho šedin.

  • V každém státu USA fungují úřady jinak. Každý úřad, v každém měste funguje jinak. Ve výsledku stejně záleží na konkrétní dámě.
  • Informace na internetu nejsou 100% směrodatné, ale stojí za to je nastudovat. Jde spíš o inspiraci.
  • Telefonáty jsou fajn, ale nic není jistý, dokud s někým nemluvíte face-to-face. A nevyhrožujete mu u toho. Aspoň tím, že budete brečet, pokud to nevyjde.
  • Hlavně nikam neodjíždět, dokud není vše vyřešené. Projela jsem přes tisíc mil tam a zpátky, protože jsem slepě věřila "že to půjde vyřešit na dálku". Jak psali na internetech.
  • Nekupovat auto v New Hampshire.
  • Kupovat, případně přeregistrovat auto v Coloradu. Věřím, že i jiné státy jsou podobněji shovívavé. Zkušenost z kdysi říká, že prý na Floridě, to bylo podobné jako v mém milovaném Coloradu.
  • Předávání informací mezi úřadníky či jinými oficíry, včetně sexy policisty, nefunguje.

"Potřebuji VIN inspekci."
"Dobře, tady sexy kolega v uniformě vás doprovodí k autu a vše vyplníte."
....
"Hotovo. Tenhle papír teď ještě musíte dovézt do vedlejšího města na magistrát, aby ho dovyplnili." 

Jdu do kolen, protože jezdím tu trasu denně sem a tam jak pako a toto mělo být vyřízené jednou návštěvou na policii. 

"Kempujete? Chcete vidět super video grizzlyho, který nás pronásledoval kousek tady za městem?!"

Chci a tím dostatečně nezkrontroluju obdržený dokument.

Přijíždím do vedlejšího města. Paní za přepážkou po mě chce věci, co nemám. Adresu. Zírá na mě a po několika minutách se dozvídám, že VIN inspekci mám hotovou. Že tady bych řešila přeregistrování auta do Wyomingu. Celé je to nedorozumění, jsem tam uplně špatně. A zbytečně. Co potřebuji jsem sdělila u policistů hned první paní za přepážkou. Ta bohužel nepředala info fešákovi a ten mi předal obecné informace a odkázal mě na víc papírovaní, než jsem potřebovala. A já se nechala zmást videama... 

Docházejí mi peníze kvůli projetýmu benzínu.

Vzpomínáte, co byla nejtěžší část registrace auta v New Hampshire? Adresa. V NH je potřeba mít adresu trvalého bydliště. A především její důkaz. Nájemní smlouvu, prohlášení majitele, výčtování energií, apod.

V Coloradu je potřeba adresu uvést taktéž, ale netřeba ji nijak dokládat. Paní za okýnkem mi dvakrát významně šeptla, ať si prostě najdu jakoukoli adresu, že to nikdo nekontroluje. Motel, pošta, modrej domek na ulici,...   Nepotřebujete kamaráda, který vám před notářem podepíše, že u něj bydlíte. A jako doručovací adresu použijete poštu, která tu funguje skvěle. Opakovaně už jsem vyzvedávala zásilky na různých pobočkách, stačí říct jméno a mít s sebou nějaký doklad totožnosti. Když řeknu svoje jméno, většinou už ví, o co jde!

Ostatní věci jsou například v Coloradu už jednoduše vyříditelné. Za jedno dopoledne. 
  • Pozor, ikdyž vám někdo řekne, že něco platí i mezi státy, nespolíhala bych na to. Ikdyž ten někdo je policista a ještě si to ověří telefonicky. Ta spackaná VIN inspekce z Wyomingu mi byla k ničemu, protože v Coloradu vyžadovali coloradskou. Za 10 babek!
  • V Coloradu je k registraci auta nezbytné mít coloradské pojištění. Trocha papírování, ale dobrá zpráva je, že staré pojištění se dá zrušit a přeplatek vrátit. U mě se jen změnila firma, ale zůstaly stejné poplatky. (Nekřesťanský.) 
  • V NH stála registrace k 400 dolarů. V Coloradu 150 babek a dostala jsem nový spztky s těma spropadenýma nálepkama do září 2018.



Celá eskapáda se vyřešila přeregistrováním dodávky do Colorada, což má mnoho výhod, je to naše centrum dění. Je jednoduchý se tu cítit jako doma. Buena Vista je něčím speciální. A očividně "traveler friendly".

Shrnutí: Jak koupit auto v USA?

Letět do Denveru, jet autobusem do Chaffee County (Buena Vista a okolí), koupit auto tam. Vyřídit si pojištění, VIN inspekci a použít fyzickou adresu třeba motelu. Doručovací adresu uvést poštu a za 2-3 týdny očekávat důležitý papír, Title (doklad o vlastnění auta). Být v USA legálně, klidně na turistické vízum. Zůstat v Coloradu, je to tam fakt krásný. 


PS: Není třeba pojištovat další osoby, pokud jim občas půjčíte auto. Nevím, jak se to dokazuje, ale při nehodě to pokryje majitelovo pojištění. Extra pojištěný by měl být jen někdo, kdo jezdí pravidelně.

PPS: Nástin pravděpodobných informací o podmínkách v různých státech lze najít zde, https://www.dmv.org/. Za úplatek vám tam klidně zavolám, výdělek bude použit na kompenzaci psychické újmy během telefonování s úřady.

PPPS: Happy End je nejvíc v tom, že si každý s Vaškem můžeme nechat spztku z Novýho Hampshiru s heslem "live free or die". Kdysi jsme v servise dostali jen tak coloradskou spztku - ta bude Barčina.

1 komentář: