úterý 28. února 2017

Čištění, izolace a podlaha očima laika/y



 


🚙 🔥 První část přestavby auta 🚗 🌞



Následující řádky jsou napsány z pohledu Andy, která není zrovna odborník na auta, techniku a manuální práci. I tak jde o návod, jak na to, když se člověk rozhodne koupit dodávku a přestavět ji na camper van. Během prvního housesittingu jsme si stanovili plán práce, který bychom rádi stihli a týden pobytu na jednom místě a měli jsme velké štěstí na luxusně vybavenou garáž pana domácího.

Představu, jak by naše auto mělo vypadat, jsem získala především z hromady videí na YouTubu, kde se dají najít stovky návodů na všechny části přestavby. Z finančního hlediska jsme se rozhodli pro ideálně vykuchanou dodávku, jejíž interiér předěláme k obrazu svému. Nejvíc se ale těším na pomalování auta z venku! Oblíbené barvy mám dávno jasné a přesný motiv se uvidí podle možnosti, jak obrázek a pruhy půjdou nasprejovat.

Nejdůležitější částí každé přestavby, kterou plánuje průměrná 25ti letá žena, je sehnat si parťáka, který všechnu práci v podstatě udělá za ni! 😆 Všechna čest Vaškovi, je to dříč a baví ho to, takže spojujeme síly a ze mě se stává profesionální podržtaška a dokumentarista.

Krok první - čištění

Pokud má člověk na výběr (my moc neměli a byli rádi, že jsme vůbec nějaké auto pořídili), určitě je dobrá volba dodávka prázdná, čímž se snižuje její cena a nutnost demontovat hromadu sedaček a plastů po bocích korby. 

Koupě auta od automechaniků měla výhodu v tom, že bylo v dobrém technickém stavu, s vyměněným motorem, zimními gumami a dostali jsme hromadu papírů o tom, co na autě bylo kdy opraveno a vyměněno. Papíry jsem uschovala a zatím znovu nevytáhla, ale vypadalo to profi a navíc jsem zrovna včera využila znalost toho, že má (asi motor) 8 cylidrů. 

Nevýhodou byla špína, prach a maz, který byl zalezlý v každém rohu a skulině kovových zákrutů korby. Pár mil po koupi auta jsme nejprve vyrazili do Home Depot a koupili pakl hadrů a jeden čistič, abychom se mohli dotknout alespoň kabiny kolem sedadel. 

První den a půl práce se tedy nesl v duchu vyrvání podlahy, nekonečného drhnutí mastné černoty a opakovanýho umývání boků a podlahy. Zatím se nám nepodařilo odmontovat volant, pod nímž to vypadá jako krmítko pro ptáky a veverky. Podlahu a kufrovou přechodovou gumu ke dveřím Vašek sekerou naporcoval a zbavili jsme se jich při prvním svozu odpadu. Po dvou dnech čichání výparů nejtvrdších chemikálií na rez a kolomaz se nám podařilo vykouzlit bílou, výrazně vonící bílou dodávku a poměrně stejnoměrně šedou palubní desku bez vzorků všemožných tekutin po předchozích majitelích. Další den Vašek vymontoval sedačky, vymetl pravděpodobně půlku novohampshirském pláže a umyl koberečky tak, že byla škoda na ně zase šlapat. Při večeři o pár dní později u nákupáku Walmart byl naštěstí on první, kdo na zem usypl salát a koberečky tak jsou už opět regulérně znesvětěny.

První den jsme si taky užili několikahodinové poslouchání rádia z auta – Vaškovu oblíbenou heavy rockovou stanici Hairy Nation. Pak rádio ztichlo a my následující dny pracovali na nepojízdném autě. K dispozici jsme měli auto domácích, které nakonec oživilo i naši dodávku. Startovací kábly už máme, takže v podstatě o nic nešlo, ale hladina adrenalinu opět zakolísala, jelikož nám jeden den došel benzín a druhý jsme úspěšně odvařili baterku.

Krok druhý – izolace

Po cestě jsme probírali různé možnosti jak auto zaizolovat. Na videích a návodech to všichni dělají a my přemýšleli i o alternativních variantách jako je konopí, vlna, kartony či noviny. Nakonec jsme skončili u stříbrné oboustranné bublinkové fólie, kterou používá většina lidí. Kotouče izolace jsme obhlíželi na několika místech a vypočítávali obsah plochy, kterou budeme pokrývat - ve stopách a palcích

Z tajemného důvodu, který jsme do dneška nerozlouskli, byla cenovka u menších kotoučů užšího průměru mnohem nižší a nelogicky tak vycházelo, že více malých balení bude levnější než pár velkých. Radili jsme se s místním prodavačem, jestli je v baleních nějaký rozdíl, ale ujistil nás, že není. 

A tak jsme v den D, po celém dnu práce, jeli už docela unavení pro našich šest balíků izolace, který každý měl stát pod 4 dolary. Velký balík stál okolo 40 dolarů a byl pouze 3x tak velký. Na parkovišti jsem začala pozvolna přemýšlet, že 6x4 se rozhodně neblíží 100 dolarům, které byly na účtence. V ten moment jsme byli oba vyčerpaní a hladoví. Nechali jsme rozhodnout osud a hodili si deseti korunou, jestli se budeme vracet a řešit hned, jak to s tou cenou je. Padl Petrov, my se otočili, prošli opět celý obchod a vrátili se k příslušným regálům. To už jsem si všimla pípače na stěně, na kterém si zákazník může zkontrolovat cenu zboží, a my zjistili, že malý balík je mnohem dražší a cenovka patří k bůh ví k čemu.

V ten moment už začaly vypovídat naše mozky a my jednoduše v regálech vyměnili 6 malých balíků za 2 velké a vyrazili k reklamacím. Tam nás pan prodavač poslal zpátky, že potřebuje původní zboží (což je přece normální, ale asi na nás zapracovaly čistící prostředky) a my se tak znova vlekli tam a zpátky. Konec dobrý, všechno dobré, ušetřili jsme a navíc mi z dalšího zvláštního důvodu na kartu podle účtenky vrátili víc, než původní nákup stál

Velké role byly nakonec mnohem lepší volbou, jelikož se nám podařilo položit podlahu v jednom kusu a pohodlně nařezat boční pláty. Lepení izolace byla čistá práce (kromě lepidla ve spreji) a hlavně auto začalo vypadat celistvěji a jednotněji. Veškeré vyčuhující šrouby Vašek dopředu odpilovat plátkem na železo a díry v podlaze jsem zalepila speciální stříbrnou lepící páskou (jinou než univerzálním ducktapem), kterou jsme koupili u izolací a vlastně jsme ani moc neřešili, na co přesně je. Stačilo, že ladí.

Postupně jsme během dalšího dne dolepili poslední kusy našich stříbrných puzzlů a začali uvažovat o koupi růžovýho chlupatýho koberce a disco koule, který by doplnili tehdejší design auta.

Krok třetí - podlaha

 V Home Depot jsme narazili na srandovního týpka neurčitého věku 50+, z jehož vykládání jsme pochopili, že velkou část života prožil v dodávkách a byl to prostě správnej hippík - sám nám řekl, že vypadá jako Shaggy ze Scooby Doo. Nechali jsme si poradit několik možností z čeho a jak podlahu dodávky udělat a snažili se brát v potaz cenu, vzhled, tíhu, udržovatelnost. Nakonec jsem se trošku nedůvěřivě podřídila Vaškovi a vzali jsme dlouhý dřeva, ze kterých podlahu i její podsadu nařezal. A líp popíše on.

Vašek se mi svěřil, že postavil nespočet teras, posedů a zahradních domků až potom, co bez větších problémů vyrobil celou podlahu. A já tak váhala v obchodě, jestli to zvládnem!

Symbolicky mě Vašek nechal přivrtat několik šroubů, z kterých jsem hned první totálně vykotlila. Ale pomohlo to mýmu pocitu, že taky stavím. 

A tak jsme uzavřeli pár dní intenzivní práce s fungl novou podlahou, čisťounkýma zdma a vyprášenýma sedačkama. Čím dál víc se přibližujeme k vytvoření naší kajuty!

Na řadě jsou zdi, postel a strop!


Fotky a reporty na www.facebook.com/andyjede. 

Žádné komentáře:

Okomentovat